Kom vadertje, neem nog een wodka.'' Het is zondag avond zeven
uur, kort na de paasvespers in de Russisch-orthodoxe parochie van de
Heilige Tichon in Nijmegen. In het keukentje is het eten, drinken en
vrolijk zijn. Wijn en wodka mogen weer nu de vasten voorbij is.
,,Christus is opgestaan!'', toost priester ('vader') Sergi Merks met
zijn plastic bekertje. Na een slok: ,,Pfoe, dat zit erop.''
Terwijl de rest van Nederland zich opmaakte voor Koninginnenach
vierden de ooster-orthodoxe kerken Goede Vrijdag. Door het hanteren
van de Juliaanse kalender viel orthodox Pasen dit jaar op 1 mei. En
Stille Zaterdag gelijk met Koninginnedag.
'Helemaal gaar' is Merks als hij voor de Goede Vrijdagviering de
Byzantijnse kapel binnenkomt. Druk meivakantieverkeer maakte de reis
van zijn woonplaats Heemstede naar Nijmegen niet eenvoudig.
De parochianen druppelen binnen. De vrouwen in lange rokken, het
hoofd bedekt. Ieder koopt bij binnenkomst een kaars, loopt daarmee
naar voren, slaat een kruis en steekt de kaars aan bij een icoon. De
kapel hangt er vol mee. Niet als decoratieve portretjes, maar als
afbeeldingen van heiligen in hun spirituele (niet: gewoon
menselijke) wezen. Ze worden uit liefde en eerbied vereerd: gekust
na een diepe buiging. Aanbeden worden de iconen niet; die eer komt
alleen God toe.
,,Ik besef dat ik ben opgenomen in de gemeenschap van Christus
als ik een icoon kus'', zegt Niki Muskens. ,,Maar het heeft een tijd
geduurd voor ik dat zonder gêne durfde doen. Ik moest ernaar
toegroeien.''
Behalve Oost-Europese immigranten en hun (Nederlandse) partners
sluiten ook steeds meer autochtone Nederlanders zich aan bij de
orthodoxe kerk. Niki Muskens (32) groeide op in een rooms-katholiek
milieu. 'Koud en afstandelijk' vond ze de sfeer. In de kerk, waar
een 'gezellige korte mis met leuke liedjes' nieuwe leden moest
werven, voelde ze zich niet thuis. Sinds een jaar is ze bezig
orthodox te worden.
,,Vrijheid geeft mij geen blijheid'', zegt Muskens. ,,Ik heb
behoefte aan duidelijkheid en regels; de orthodoxe kerk biedt mij
dat.'' Dat haar vriend Boris Rus en orthodox is, speelde een rol,
geeft Muskens toe. ,,Maar ik doe geen concessie om zijn liefde te
winnen. Met hem heb ik de orthodoxie juist cadeau gekregen.''
Ook priester Sergi Merks (58) was ooit katholiek. ,,Na acht jaar
theologiestudie vroeg ik me bij veel zaken nog steeds af: waar halen
ze het vandaan? Dan kreeg ik als antwoord: 'Dat is openbaring'. Ja,
zo lust ik er nog wel eentje.''
De ommekeer voor Merks kwam na een bezoek aan de
Russisch-orthodoxe kerk in Amsterdam en het lezen van Dostojewski.
,,Dat zijn niet zomaar spannende verhalen; ze bieden ook nog eens
diepe theologische en filosofische inzichten. En ze lieten mij
kennismaken met een vorm van christendom die ik niet kende, maar
waarnaar ik altijd had verlangd: alles wordt geloofd vanuit het hart
en alles wordt theologisch en spiritueel onderbouwd. Geen 'dat zegt
de paus'. Als je een katholieke priester vraagt of hij in God
gelooft, zegt hij: 'tja, moeilijk'. Ik zeg: Christós Woskrésje,
Christus is opgestaan.''
Uiteindelijk hebben zo'n vijfentwintig parochianen zich op Goede
Vrijdag in de Byzantijnse kapel verzameld. Staand beleven zij de
ruim drie uur durende viering, inclusief processie met kaarsen en
vader Sergi die de epitaaf (een icoon van Christus in het graf) op
een doek boven zijn hoofd draagt: door de hoofdingang naar buiten,
over de parkeerplaats, langs de fietsenstalling naar de kerktuin,
via de achterdeur door de keuken weer naar binnen.
Geen slechte opkomst, vindt Gerard Damen (67). Zeker niet voor
een eerste keer. Nauwelijks een jaar geleden was Damen een van de
oprichters van de Nijmeegse parochie. De oosters-orthodoxe
gemeenschap was er inmiddels groot genoeg om dichter bij huis te
kerken dan Eindhoven, Rotterdam of Amsterdam.